More stories

There’s a chatbot for that: van misvattingen naar een realistischer beeld

Mijn betrokkenheid bij diverse chatbot-implementaties maakt één ding heel duidelijk: wie de nieuwe technologie omarmt ‘omdat het kan’, maakt een grote denkfout. Maar wat is dan een betere aanvliegroute? En welke impact op de organisatie is vervolgens te verwachten? Aan de hand van veelgehoorde misvattingen naar een realistischer beeld.

Digital Design

Starbucks versterkt focus op loyaltyprogramma

Het succesvolle loyaltyprogramma van Starbucks, Starbucks Rewards, gaat opnieuw op de schop. Volgens Amerikaanse media, waaronder Fortune, wil de koffieketen haar loyaltyprogramma nog succesvoller maken. Nu zijn leden van het programma al goed voor ruim veertig procent van de Amerikaanse omzet van Starbucks.

Customer Loyalty

Brands in control: over de pure noodzaak van een marketingtransformatie

Er woedt een felle concurrentiestrijd om de aandacht van de consument dankzij de mondialisering en het feit dat e-commerce laagdrempelig is. Daarbij komt dat tegenwoordig veel producten op elkaar lijken. Kijk bijvoorbeeld maar naar de telecom-business: aanbiedingen van de verschillende leveranciers lijken als twee druppels water op elkaar. In zo’n situatie zullen het merk en de mate van effectieve exposure ervan onder consumenten in toenemende mate bepalen wie er wint in zo’n markt en wie niet.

Strategy

Gadero opent showroom in Breukelen

Online houthandel Gadero opent volgende week een showroom en afhaalpunt voor bestrating en tuinhout. De locatie in Breukelen ligt vlakbij de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.

Marketing

Lufthansa Innovation Hub: nieuw loyaliteitsprogramma beloont alle mobiliteit

De Innovation Hub van Lufthansa heeft een loyaliteits-app gelanceerd die gebruikers beloont voor alle mobiliteitsdiensten die ze afnemen. Ze sparen dus punten voor een ritje met de tram in de stad maar ook voor vlieg-, trein- en busreizen tussen verschillende steden. Lufthansa doet zelf overigens niet mee.

Customer Loyalty

AdSense boete EU 1,49 miljard euro

Google heeft, zoals al werd verwacht, opnieuw een boete te gekregen van de Europese Commissie, ditmaal vanwege het belemmeren van concurrerende adverteerders bij AdSense. Het bedrijf moet 1,49 miljard euro betalen.

Legal

Contextual targeting: Ligt de toekomst in context?

Het is binnen programmatic altijd mogelijk geweest om te targeten op basis van context in de vorm van de domein URL. De meest gebruikte vorm was echter nog steeds het black- of whitelisten van domeinen, in plaats van geautomatiseerde optimalisatie. Wellicht was de omgeving nooit zo’n hoge prioriteit als het had moeten zijn. Zou dat aan het veranderen zijn?

Online advertising

Inbound marketing voor B2B: geen push maar pull

Inbound marketing werkt goed voor de B2B-wereld, om de simpele reden dat B2B’ers behalve professionals ook gewoon mensen zijn. Maar hoe dan?

B2B Digital

Havas start expertisenetwerk retail

Reclamebedrijf Havas is een nieuw dienstenaanbod begonnen rond digitale disruptie bij retailers. De gigant wijst op grote omwentelingen zoals de impact van Amazon en Alibaba, het ontstaan van nieuwe platforms en voice commerce.

Online marketing

Radio luisteren wordt steeds digitaler

Nog maar tweede derde van de radioluisteraars hoort programma’s via de FM of de kabel. DAB+ en internet zijn goed voor de rest van de horende oren.

Analytics

Google: ‘We moeten méér doen met mínder data’

Googles topman voor de reclameproducten Prabhakar Raghavan spoort zijn team aan om steeds minder klantdata te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hij roept de markt op hetzelfde te doen.

Privacy
Premium

8 manieren om AI succesvol in te zetten in de marketingstrategie

Kunstmatige intelligentie (AI) zou het belangrijkste aspect moeten zijn van een datastrategie. Dat vindt ten minste meer dan 60 procent van de marketeers, blijkt uit onderzoek van MemSQL. Maar het daadwerkelijk inzetten van AI blijkt een ander verhaal. Hoe kunnen bedrijven het verschil maken? 

Artificial Intelligence

Story Marketing: Zo gebruik je storytelling in combinatie met de buyer journey

Story marketing is een strategische marketing aanpak waarbij je gebruik maakt van het patroon van een verhaal om de klant door zijn buyer journey te leiden. De klant en zijn aankoopproces staan centraal in het vormgeven van het verhaal dat je als bedrijf vertelt. Dit klinkt wellicht wat tegenstrijdig omdat in de meeste berichten over Storytelling het bedrijf centraal staat. Echter door de klant centraal te zetten sluit de merkervaring beter aan op de belevingswereld van de potentiële doelgroep en is de potentiële klant makkelijker in beweging te krijgen. De klant is de hoofdrolspeler van het verhaal, jij als bedrijf speelt een bijrol.

Contentmarketing

Media intelligence, het fundament van een sterke markt- en concurrentieanalyse

Het fundament van de concurrentiestrijd tussen Pepsi en Coca-Cola is media intelligence. Bij de bedrijven vertrouwen en hierop en combineren dit met rigoureus marktonderzoek om elkaars sterke en zwakke punten te identificeren. Deze concurrentieanalyse heeft bij beide merken grote veranderingen veroorzaakt, met name op het gebied van productontwikkeling, merkmarketing en consumentenreclame. Dit eBook biedt handvatten en praktische tips voor het maken van een goede concurrentie-benchmark.

Analytics

Nieuw loyaliteitsprogramma Accor

Accor heeft het loyaliteitsprogramma vernieuwd. ‘ALL of Accor’ biedt spaarders een platform waar ze punten kunnen sparen en uitgeven bij alle dertig hotelmerken van de groep. Hiertoe is een nieuwe website en app gelanceerd.

Customer Loyalty