More stories

Drie finalisten voor SAN New Kids on the Block

Hammerfest, Phenomenons en Vertigo 6 zijn de finalisten van SAN New Kids on the Block, de verkiezing van de nieuwe generatie bureaus die enkele jaren terug is overgenomen door de Stichting Adverteerdersjury Nederland van de initiatiefnemers B&BA/Brand & Business Architects en het vakblad FONK.

Marketing

Mozilla zoekt sponsors voor browser

Mozilla, de organisatie achter de browser Firefox, verkent opnieuw mogelijkheden om aan geld te komen. Voor zijn aangekochte dienst Pocket worden sponsors gezocht.

Online advertising

Internet grootste medium qua tijdsbesteding

Mediaconsumenten wereldwijd brengen dit jaar voor het eerst meer tijd door op internet dan voor de televisie. Het enige andere medium dat wint qua tijdsbesteding is de radio: plus vier procent.

Online advertising

Facebook brengt reclame naar augmented reality

Facebook komt met een nieuwe reclameoptie waarmee consumenten objecten van adverteerders in augmented reality kunnen projecteren. Om alvast te kunnen kijken hoe het eruit zou zien.

Facebook Advertising

Helft meer winst Criteo

Technologiebedrijf Criteo ziet de nettowinst in het eerste kwartaal met 45 procent groeien tot 21 miljoen euro. De verkopen namen toe met negen procent tot 564 miljoen.

Online advertising

Wijzigingen bij directie OOHA Media

Bij OOHA Media, naar eigen zeggen ‘innovatieve partner in digitale snelwegreclame’, wordt de directie versmald tot Kim van den Broek (algemeen directeur) en Erik-jan van den Berg (commercieel directeur). De oprichters trekken zich terug.

Online advertising

Zo compenseer je affiliates eerlijk in de klantreis

Als je een klantreis vanuit het perspectief van affiliate marketing bekijkt, gebeurt er soms iets geks met de compensatie van de affliates. Het is bij veelgebruikte last-click-attributiemodellen namelijk alleen de laatste klik die compensatie krijgt voor zijn bijdrage. En dat is niet altijd eerlijk.

Online marketing
Premium

Kijktijd YouTube op huiskamer-tv’s stijgt met 50 procent

Huishoudens kijken dagelijks 150 miljoen uur YouTube in de huiskamer. Dat is vijftig procent meer dan een half jaar geleden. Google komt met nieuwe tv-opties voor adverteerders.

Video

Minder omzet voor reclamegroep WPP

Reclamebedrijf WPP, in het nieuws omdat oprichter en topman Martin Sorrell het veld moest aantijgingen van misbruik en wangedrag, sluit een matig kwartaal af. De omzet liep 4 procent terug naar 3,6 miljard pond. Dat kwam vooral door wisselkoerseffecten.

Online advertising

Snapchat gaat adverteren met reclame die niet kan worden weggedrukt

Snapchat gaat vanaf half mei video-advertenties testen die niet kunnen worden weggedrukt. Het gaat om zeer korte filmpjes van hooguit zes seconden.

Online advertising

Oprichter Criteo weer aan het roer

Oprichter JB Rudelle keert terug als CEO van het adtechbedrijf Criteo. De huidige CEO Eric Eichmann blijft als adviseur verbonden aan het Franse bedrijf.

Marketing automation

Contextueel adverteren laat relevantie tot 40% stijgen

 “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is, I don’t know which half”, zei John Wanamaker. Hij had natuurlijk kunnen meten en analyseren. Een andere uitdaging blijft echter wel bestaan: de juiste boodschap, op de juiste plaats, op het juiste moment laten zien, aan de juiste doelgroep.

Online advertising
Premium

Google haalt 17 procent omzet buiten reclame

Moederbedrijf Alphabet van Google realiseerde in de eerste drie maanden van 2018 zeventien procent van de verkopen niet met reclame maar met cloud, apps en hardware.

Online advertising

Vijf Nederlandse bedrijven in de Red Herring Top 100 Europe

Vijf Nederlandse bedrijven, onder wie Adcombi en Hotelchamp en Tom Kabinet, zijn in de jaarlijkse verkiezing van Red Herring verkozen tot Europa’s honderd meest disruptieve bedrijven.

Start-ups

Ook Twitter keert Kaspersky de rug toe

Beveiligingsbedrijf Kaspersky komt in de VS steeds meer in de problemen. Het Russische bedrijf wordt niet alleen gewantrouwd door de Amerikaanse overheid, maar ook door Twitter.

Online advertising