More stories

Premium

Adform lid van ambitieus ‘groen’ initiatief Verenigde Naties

Adform kondigt vandaag aan dat het zich heeft aangesloten bij het Science Based Targets-initiatief (SBTi) van de Verenigde Naties.

Sustainability

Dit waren de tech- en online commercials bij Super Bowl 2024

Temu verbaasde de Amerikaanse televisiekijker met maar liefst drie commercials tijdens de Super Bowl. Voor velen onbekend, maar tijdens het event prominent aanwezig.

Marketing

Disney zet AI in om reclame te verkopen

Disney zet AI in om contextuele reclame te verkopen. Consumenten die een Walt Disney-dienst als Disney+ of Hulu gebruiken, krijgen advertenties te zien op basis van stemmingen van bepaalde scènes.

Online advertising
Premium

Weer een struikelblok in cookiesaga Google Chrome

Google weet maar niet de regie te krijgen over het uitfaseren van cookies als reclamevehikel in Chrome. IAB UK en de Engelse toezichthouder CMA willen eerst nog antwoorden en forse ingrepen.

Marketing
Premium

Omzet retailmedia groeit 29% bij Criteo

Digitaal reclamebedrijf Criteo zag de omzet uit online retailmedia afgelopen jaar met 29 procent stijgen tot boven de tweehonderd miljoen dollar.

Retailmedia

Malafide loodgieters worden door Google definitief geweerd

Google gaat advertenties van loodgietersbedrijven weren op zijn platform. Dat heeft het bedrijf laten weten aan de Consumentenbond. De Consumentenbond had aangedrongen op stappen na aanhoudende klachten over malafide loodgieters.

Online advertising
Premium

Autoriteit Persoonsgegevens pakt foute cookiebanners aan

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat dit jaar vaker controleren of websites op de juiste manier toestemming vragen voor trackingcookies of andere volgsoftware.

AVG
Premium

Outdoorreclame voor het eerst overwegend digitaal

Voor het eerst ging er bij buitenreclame meer budget naar digitale borden dan naar reguliere, offline outdoorkanalen. De digitale uitgaven verdubbelden in vier jaar tot 151 miljoen euro.

Marketing

Reclame-omzet Amazon: +27% naar 15 miljard, AWS hapert

Het exploiteren van reclameruimte in zijn winkels is een nieuwe groeimotor van Amazon. Clouddiensten onder AWS zien de omzetgroei in een jaar tijd halveren tot slechts dertien procent.

Online advertising

Hyperlokaal adverteren: hoe het werkt en waarom het loont

Waarom hyperlokaal adverteren populair is? Flexibiliteit en ook met een kleiner budget gericht advertenties tonen op specifieke locaties.

Online advertising

Adverteren op sociale media via de autoriteit van toonaangevende uitgevers

Uitgevers zetten hun autoriteit en bereik op sociale media steeds vaker in voor campagnes voor andere merken: zo kun je daar als merk gebruik van maken.

Social
Premium

Googles cloudbusiness groeit 26 procent

Google Cloud is het snelst groeiende onderdeel van het techconcern. De tak waar ook de AI-ontwikkelingen onder vallen groeide twee sneller dan de rest van het bedrijf.

Online advertising

Europese toezichthouders werken aan standpunt ‘pay or okay’-model online platforms

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat samen met de Noorse en Duitse toezichthouder een Europese procedure starten over privacy en gepersonaliseerde advertenties. De toezichthouders willen samen met alle EU-collega’s een duidelijk oordeel gaan geven over de manier waarop online platforms toestemming van gebruikers krijgen voor het laten zien van gepersonaliseerde advertenties.

Online advertising
Premium

Google met Zoeken-campagnes op basis van AI-chat

Marketeers hoeven niet eens meer teksten te schrijven voor hun Ads-campagnes bij zoekmachine Google. Het techbedrijf komt al chattend met de marketeer tot een waaier eigen suggesties.

Online advertising

Adverteren na de cookie: van een-op-een weer naar ‘one-to-many’?

Met het verdwijnen van de cookie verdwijnt ook het gemak waarmee een-op-een-communicatie te realiseren was. One-to-many wordt daardoor weer interessanter.

Online advertising