More stories

Airbnb ‘lanceert’ Nederlandse start-up

Start-up Formitable heeft wel een hele grote partner aan de haak geslagen. Het is daar net mogelijk om ook restaurants te boeken vanaf de homepage en gebeurt met Nederlandse technologie.

Travel

Wat zijn de afhaakmomenten van reizigers in het boekingsproces?

De reisbranche scoort vrij hoog als het om verlaten winkelwagentjes gaat. Dit meldt SaleCycle in hun eBook ’30 ways to increase online travel bookings’. Waar het gemiddelde 75,6 procent is, scoort travel 81,1 procent. Hoe komt dat?

Conversie

ACM: meer regulering nodig voor markt mobiliteitsdiensten

Toezichthouder ACM concludeert dat de Nederlandse markt voor mobiliteitsdiensten niet concurrerend genoeg is. Partijen die mobiliteitsdiensten willen aanbieden, zijn afhankelijk van het OV-chipkaartsysteem van TLS en reisproducten en informatie van OV-bedrijven.

Travel

Google maakt historische vliegprijzen inzichtelijk

Google brengt een nieuw hulpmiddel op de markt voor reizigers: een ticketboeker met een historisch tariefoverzicht erbij.

Travel
Premium

Tien jaar Airbnb: hoe nu verder?

Met een beursgang in 2019 of 2020 in het vooruitzicht lijkt het kostje van Airbnb gekocht. Maar het bedrijf, dat deze maand tien jaar bestaat, heeft te maken met behoorlijk wat uitdagingen, zowel maatschappelijk als qua businessmodel.

Disruptie

Click&Boat nu ook in het Nederlands

Het Franse platform voor bootverhuur Click&Boat is nu ook beschikbaar in het Nederlands. Tot nu toe richtte men zich vooral op Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Disruptie

1 miljoen Nederlanders boekten deze zomer via Airbnb

Zeker 1 miljoen Nederlanders verbleven afgelopen zomer op adressen van Airbnb. Dat blijkt uit cijfers die kamerplatform zelf naar buiten heeft gebracht.

Travel
Premium

Best-practices van AI-toepassingen in de reis- en hotelindustrie

Ook in de reisbranche worden de mogelijkheden van Artificial Intelligence volop onderzocht. Zo blijkt uit het rapport ‘TCS Global Trend Study: Part II’ dat binnen de categorie ‘Travel, Transportation, and Hospitality’ AI vooral wordt ingezet op het gebied van IT (46 procent), sales (32 procent) en klantenservice (29 procent). Wat merkt de klant daarvan?

Artificial Intelligence
Premium

’80 procent van de Parijse Airbnb-accommodaties is illegaal’

Parijs legt hoge boetes op aan Airbnb-hosts die illegaal vakantieverblijven aanbieden op de site. Airbnb zelf wordt met behulp van een nieuwe wet verantwoordelijk gehouden voor ongeregistreerde listings.

Legal

Google introduceert nieuwe reisfunctionaliteiten

Google heeft een aantal vernieuwingen doorgevoerd in het reisproduct. Zo heeft Google Flights zoeken met behulp van de ‘Explore Map’ uitgebreid.  Dit is de kaart waarop je kunt zien welke bestemmingen beschikbaar zijn in je gewenste reisperiode en wat een retourticket kost.

Search

Lufthansa lanceert open API voor verkoop vliegtickets

Lufthansa heeft een open API-functionaliteit gelanceerd voor direct boeken. Hiermee kunnen geautoriseerde ontwikkelaars de verkoop van vliegtickets integreren in hun eigen websites en applicaties.

E-commerce

Eindhoven wil dat Airbnb verhuurders toeristenbelasting betalen

De gemeente Eindhoven wil meer vat krijgen op Airbnb verhuur. Zestig tot zeventig procent van de ruim tweehonderd Eindhovenaren die kamers verhuurt via Airbnb betaalt nog geen toeristenbelasting, zo blijkt uit onderzoek van ANG in opdracht van de gemeente.

Travel

‘Voice bedreigt met name online reisagenten’

Welke reisbedrijven gaan het meeste merken van voice als nieuw communicatie- en verkoopkanaal? Volgens Harvard Business Review lopen juist de digitaal ontwikkelde spelers het meeste risico.

Voice

Nieuwe generatie reizigers boekt via social media

De jongeren van nu, Generatie Z, boeken hun reizen steeds makkelijker en vaker via sociale media. Online reisbureaus en mediabedrijven moeten zich daarop gaan aanpassen.

Travel

Ryanair verkoopt Air Malta-vluchten op haar website

Ryanair gaat vluchten van Air Malta op haar eigen website verkopen. Volgens de Ierse low-cost carrier is dit een logische stap in het streven om de ‘Amazon van de reisbranche’ te worden.

Marketplaces