More stories

Morgan Stanley: Amazon kan voor disruptie in travel zorgen

Volgens een analist van Morgan Stanley is de reisbranche de logische volgende sector waar Amazon een dominante marktpositie kan verwerven. Het feit dat de e-commerce gigant eerder tevergeefs heeft geprobeerd reizen te verkopen doet daar niets aan af, aldus Morgan Stanley.

Travel

Een derde NL verhuurders Airbnb is professional

Een op de drie locaties in Nederland die via Airbnb worden aangeboden is in handen van een professional, iemand die meerdere verblijven heeft op de verhuursite.

Travel

 Vliegtickets boeken via Google Assistant: de Transavia-case

Nu Google Home een Nederlandse versie heeft aangekondigd van de Assistant verwachten we dat conversational interfaces zich snel gaan ontwikkelen. Voice biedt mogelijkheden om nieuwe diensten en brand experiences te creëren. Samen met Transavia hebben we voor Google Home de flight finder service ontwikkeld, een nieuwe manier om vluchten te vinden die het best bij je passen.

Search

Blockchain biedt hotellerie goede kansen

De hotellerie is bij uitstek geschikt om blockchainoplossingen toe te passen, daarover zijn Pedro Andersen (Winding Tree), Lennert de Jong (citizenM) en Erasmus Elsner (Cryptocribs) het roerend eens. “Voor een vertrouwensrelatie met de klant en het afhandelen van betalingen heb je straks geen tussenpersoon meer nodig.”

Blockchain

TravelHunter: geautomatiseerd de goedkoopste reisaanbiedingen verzamelen

Op zich is een site met goedkope reisaanbiedingen geen vernieuwend concept. Waar Alannah Paans zich met haar startup TravelHunter onderscheidt van de andere koopjesjagers is dat ze ook de laagste prijzen voor een all-in vakantie, twee weken en een luxe verblijf weergeeft. Dat gebeurt geautomatiseerd met behulp van een zelf ontwikkelde tool.

Start-ups

Ook Utrecht scherpt regels Airbnb aan

In navolging van Amsterdam gaat ook de gemeente Utrecht de regels met betrekking tot Airbnb en andere particuliere vakantieverhuur aanscherpen.

Travel

Airlines geven niets om je privacy: casestudy Emirates.com

Ik vroeg mijn vrouw of het ok is als een vreemde haar geboortedatum kent. ‘Alleen als ze me een verjaardagscadeautje sturen,’ grapte ze. En je paspoortnummer? Ze legde het boek weg dat ze aan het lezen was. Nu had ik haar aandacht.

Security

Amadeus investeert in efficiëntere luchthavens

Amadeus Ventures heeft een onbekend bedrag geïnvesteerd in CrowdVision, dat met behulp van videoanalysesoftware en kunstmatige intelligentie passagiersstromen monitort. Op die manier kunnen luchthavens ervoor zorgen dat reizigers zich zo efficiënt mogelijk richting de gate bewegen.

Start-ups

‘Pas je gebruiksvoorwaarden op je site aan’

Een aantal gebruiksvoorwaarden op je site werken juridisch niet meer, dankzij recente Europese rechtspraak. Het is dus zaak die voorwaarden nog eens kritisch door te nemen en zo nodig aan te passen. 

Legal
Premium

KLM test persoonlijke audiocommercials op Spotify

KLM voert een proef uit met het personaliseren van audiocommercials op Spotify. Op basis van het luistergedrag en realtime omgevingsfactoren krijgt de luisteraar een bijpassende boodschap te horen over een Europese citytripbestemming.

Online advertising

Investering voor botenverhuurder Tubber

Investeringsfonds Move Fast Ventures van Haico Pols en Sander Prinsen heeft een minderheidsbelang verworven in botenverhuursite Tubber. Dat wil zijn internationale marktpositie verstevigen.

Venture

SITA: instappen op basis van een foto

Passagiers die met British Airways van Orlando (Florida) naar Londen Gatwick vliegen hoeven zich niet te identificeren met een paspoort en instapkaart. Hun identiteit wordt vastgesteld op basis van een foto.

Travel

Miljoenen voor zoekmachine voor ticketattracties

Het Engelse bedrijf Tickx krijgt een investering van drie miljoen pond om zijn zoekmachine voor toegangskaartjes voor attracties en evenementen internationaal uit te rollen.

Start-ups

Zoover: perfecte vakantie vinden zonder manipulatie

Sinds 2005 informeert Zoover Nederlandse vakantiegangers of er een verwarmd zwembad bij hun hotel is en hoever het strand lopen is. Daar komt geen verandering in, zegt CEO Philipp Goos, maar het zoeken en vinden kan nog beter. “Als we weten welke interesses je hebt, kunnen we relevantere content tonen en het makkelijker maken om je perfecte vakantie te vinden.”

Publishing

Facebook: nu ook reizigers targeten in inspiratiefase

Facebook heeft de mogelijkheden van reisadvertenties uitgebreid. Met trip consideration helpt Facebook naar eigen zeggen reisadverteerders mensen te bereiken die een intentie hebben getoond om te reizen, maar nog geen bestemming hebben bepaald.

Facebook Advertising