More stories

Amadeus investeert in efficiëntere luchthavens

Amadeus Ventures heeft een onbekend bedrag geïnvesteerd in CrowdVision, dat met behulp van videoanalysesoftware en kunstmatige intelligentie passagiersstromen monitort. Op die manier kunnen luchthavens ervoor zorgen dat reizigers zich zo efficiënt mogelijk richting de gate bewegen.

Start-ups

‘Pas je gebruiksvoorwaarden op je site aan’

Een aantal gebruiksvoorwaarden op je site werken juridisch niet meer, dankzij recente Europese rechtspraak. Het is dus zaak die voorwaarden nog eens kritisch door te nemen en zo nodig aan te passen. 

Legal
Premium

KLM test persoonlijke audiocommercials op Spotify

KLM voert een proef uit met het personaliseren van audiocommercials op Spotify. Op basis van het luistergedrag en realtime omgevingsfactoren krijgt de luisteraar een bijpassende boodschap te horen over een Europese citytripbestemming.

Online advertising

Investering voor botenverhuurder Tubber

Investeringsfonds Move Fast Ventures van Haico Pols en Sander Prinsen heeft een minderheidsbelang verworven in botenverhuursite Tubber. Dat wil zijn internationale marktpositie verstevigen.

Venture

SITA: instappen op basis van een foto

Passagiers die met British Airways van Orlando (Florida) naar Londen Gatwick vliegen hoeven zich niet te identificeren met een paspoort en instapkaart. Hun identiteit wordt vastgesteld op basis van een foto.

Travel

Miljoenen voor zoekmachine voor ticketattracties

Het Engelse bedrijf Tickx krijgt een investering van drie miljoen pond om zijn zoekmachine voor toegangskaartjes voor attracties en evenementen internationaal uit te rollen.

Start-ups

Zoover: perfecte vakantie vinden zonder manipulatie

Sinds 2005 informeert Zoover Nederlandse vakantiegangers of er een verwarmd zwembad bij hun hotel is en hoever het strand lopen is. Daar komt geen verandering in, zegt CEO Philipp Goos, maar het zoeken en vinden kan nog beter. “Als we weten welke interesses je hebt, kunnen we relevantere content tonen en het makkelijker maken om je perfecte vakantie te vinden.”

Publishing

Facebook: nu ook reizigers targeten in inspiratiefase

Facebook heeft de mogelijkheden van reisadvertenties uitgebreid. Met trip consideration helpt Facebook naar eigen zeggen reisadverteerders mensen te bereiken die een intentie hebben getoond om te reizen, maar nog geen bestemming hebben bepaald.

Facebook Advertising

Twee miljoen groeigeld voor vliegdienst Wingly

Het is een soort recreatief carpoolen, maar dan in de lucht. Dat is de ervaring waarin het Engelse bedrijf Wingly bemiddelt. Nu krijgt het twee miljoen euro groeigeld om te groeien.

Travel

Voegen prijsvergelijkingen op je hotelwebsite echt waarde toe?

Denk je erover na om een prijsvergelijking op je hotelwebsite te plaatsen? Daar hangt een aantal onverwachte do’s en don’ts aan vast.

Conversie
Premium

SITA: met AI geen zoekgeraakte bagage meer

Het aantal zoekgeraakte koffers kan tot bijna nul worden teruggebracht met Artificial Intelligence. Dit stelt luchtvaarttechnologiebedrijf SITA. Vorig jaar werden zes koffers per duizend passagiers niet op tijd op de bagageband afgeleverd.

Artificial Intelligence

Travel Tomorrow: vijf use cases van blockchain voor de reisbranche

Blockchain is samen met machine-learning een veelbelovende nieuwe technologie voor de reisbranche. De expertgroep Travel Tomorrow die bestaat uit dertig reisprofessionals, heeft zich de afgelopen maanden daarom gebogen over de mogelijkheden van blockchain in travel. Het bijbehorende rapport wordt op 26 maart a.s. gepresenteerd.

Blockchain

Twee Nederlandse startups in acceleratorprogramma van Booking.com

Booking.com heeft bekendgemaakt welke tien startups deel mogen nemen aan de tweede editie van het Booking Booster-programma. Zij maken kans op een beurs van maximaal 500.000 euro. Twee van de tien deelnemers zijn afkomstig uit Nederland.

Start-ups

Airtrotter: zelf online rondreizen samenstellen

Net op tijd voor de Vakantiebeurs afgelopen januari ging de site van Airtrotter live. De startup wil een social platform zijn voor rondreizen, vertelt medeoprichter Stefan Dammers. “Je kunt je reis zelf samenstellen of profiteren van de kennis van iemand die al dat uitzoekwerk al een keer heeft gedaan.”

Start-ups

Google: Booking.com heeft beste mobiele reissite, Kras het mooiste design

Booking.com heeft de gebruikersvriendelijkste mobiele reiswebsite van Nederland, blijkt uit onderzoek van Google. NS International staat op twee en HotelSpecials en KLM op een gedeelde derde plaats.

Mobile