More stories

Airbnb: Nieuwe maatregelen gaan Amsterdam geld kosten

De maximale termijn voor vakantieverhuur in Amsterdam wordt alsnog gehalveerd. Vanaf 2019 is het in die stad niet meer mogelijk om langer dan dertig dagen per jaar te verhuren via Airbnb of andere marktplaatsen. Nu geldt nog een dubbele termijn.

E-commerce

Toyota concurreert met Uber én Airbnb

Toyota heeft een zelfrijdend voertuig gepresenteerd tijdens de CES-beurs in Las Vegas die weleens de volgende disruptor van de hotellerie kan worden. De zogeheten e-Palette kan namelijk worden ingezet als rijdende hotelkamer.

Internet of Things

Transavia: de bijna persoonlijke commercial

Transavia test een retargetingcampagne via digitale radio op het netwerk van OMX, de digitale tak van OMS. Op basis van tien populaire bestemmingen heeft Transavia met OMS Studio tien commercials geproduceerd. Deze doelgroep bestaat uit bezoekers van Transavia.com die naar een vlucht hebben gezocht en na hun bezoek naar digitale radio luisteren. Consumenten die digitale radio luisteren, horen dan tijdens de reclamemomenten spots op basis van hun zoekgedrag op Transavia.com. Wanneer één van de OMX-zenders een reclameblok start, wordt de spot uitgeleverd.

Analytics

NBTC NIPO: meer reisboekingen via smartphone

Meer Nederlanders gingen in 2017 vaker op vakantie én gaven meer uit aan hun reis. Er werd vooral geboekt via internet en de smartphone liet een stijging zien als boekingskanaal. Dit blijkt uit cijfers van NBTC NIPO die op de Vakantiebeurs in Utrecht werden gepresenteerd.

Travel

Vakbezoekers Vakantiebeurs roepen ResiRest uit tot beste reisidee

ResiRest heeft het beste reisidee van Nederland. Tijdens de ‘pitch & grow’ sessie op de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht presenteerden vijf start-ups hun businessmodel. Een vakkundige jury (Steven van der Heijen van Corendon, Louis Frankenhuis van De Reisfabriek en Jolanda Degen van Otravo) ondervroeg hen, waarna het publiek de beslissende stem uitbracht.

Start-ups

Dé VakantieDiscounter: ‘Professionele e-mailmarketing doe je er niet even bij’

Dé VakantieDiscounter heeft de afgelopen jaren een flinke omzetgroei doorgemaakt. Dit jaar wordt er een plus van 65 procent genoteerd. Jochem Veenstra is verantwoordelijk voor de e-mailmarketing bij het Nederlands online reisbedrijf, dat onderdeel is van Otravo. “Een-op-een personalisatie is op zich al mogelijk maar de vraag is of je dat moet willen.”

E-mailmarketing

Taxidienst Didi koopt meerderheid Braziliaans 99

De ‘Chinese Uber’ Didi heeft een meerderheidsbelang verworven in zijn Braziliaanse tegenhanger 99. Het bedrijf is bezig met internationalisering via participaties en zou zijn eerste eigen buitenlandse Didi dit jaar in Mexico willen opstarten.

Disruptie

‘Google bevoordeelt hotelpartners in Adwords’

Google misbruikt haar dominante positie als zoekmachine door hotelpartners te bevoordelen. Dit gaat ten koste van online reisagenten (OTA’s), stelt de Wall Street Journal.

Online advertising

NS International vertaalt agile werken naar de business

Drie jaar geleden besloot NS International de digitale kanalen drastisch onderhanden te laten nemen door de IT-teams. De bijbehorende agile werkwijze beviel zo goed, dat die ook voor sales en marketing is ingevoerd. In plaats van een lijnorganisatie werken we nu met growth teams.

Agile

Vakdag Vakantiebeurs: trends, trends, trends

Wie wil weten waar het in 2018 naartoe gaat met de reisbranche, zit goed op de eerste vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht op dinsdag 9 januari a.s. Verschillende experts laten hun licht schijnen over de ontwikkelingen die komend jaar een belangrijke rol gaan spelen in travel.

Innovatie

Amadeus Ventures investeert in indoor navigatie

Amadeus Ventures heeft een onbekend bedrag geïnvesteerd in Situm, een start-up die ‘indoor GPS’ heeft ontwikkeld waarmee reizigers op luchthavens, treinstations of conferentiecentra gemakkelijk de weg kunnen vinden.

Communicatie

Trends in travel: wat brengt 2018 citizenM, Hotelchamp en NH Hotel Group?

Chatbots, Artificial Intelligence, de hotelkamer van de toekomst – de hotelbranche houdt zich volgend jaar bezig met het inzetten van technologie voor een zo persoonlijk mogelijke dienstverlening. De gast wil gemak en toegevoegde waarde. Hoe vullen citizenM, Hotelchamp en NH Hotel Group dat gegeven volgend jaar in?

Travel

Apps luchtvaartmaatschappijen leveren inhaalslag

De mobiele apps van luchtvaartmaatschappijen worden aantrekkelijker voor reizigers. Meer consumenten gebruiken het directe verkoop- en servicekanaal en de gebruiksduur neemt ook toe. Dat laat internationaal onderzoek zien.

Travel

Air New Zealand zet vertaalhulp Google Buds in

Air New Zealand, altijd op zoek naar verrassende inzet van nieuwe technologie, gaat grond- en luchtpersoneel uitrusten met Google Pixel Buds.

Travel

Trends in travel: Travelport, Sambasso en Amadeus over 2018

De manier waarop vliegtickets en reizen worden verkocht verandert in 2018, zowel vanuit de aanbodzijde als vanuit de consument. Hoe gaan Travelport, Sambasso en Amadeus daarop inspelen in het nieuwe jaar? En wat staat er nog meer op hun agenda?

Travel