More stories

Mars of mandarijn? Dit zijn de implicaties van grote hoeveelheid data bij experimenteren

De neiging om na een experiment in de data te zoeken naar segmenten of condities waardoor je hypothese wél klopt, is veel terug te zien bij bedrijven die online experimenteren. Maar mag je wel uitspraken doen over data als je er geen hypothese over hebt gesteld?

Conversie

Christiaan Solcer (Startpage): ‘We willen dat mensen nadenken over wat ze delen’

Jarenlang hamerde zoekmachine Startpage op het belang van privacy. Privacy betekent vrijheid. Privacy is een mensenrecht, dus gebruik Startpage. “Veel mensen leken dat niet echt te snappen. Natuurlijk is privacy belangrijk, maar hoe je er tegenaan kijkt is super persoonlijk. De groep die net als wij van mening is dat privacy vrijheid betekent is echt een kleine groep in de wereld.”, aldus CMO Christiaan Solcer. Vandaar dat Startpage haar positionering heeft geherdefinieerd. “We willen dat mensen gaan nadenken over wat ze wel en niet willen delen en we willen dat ze weten dat er alternatieven zijn.”

Search

Google Travel Monitor: minder last-minutes, Londen blijft populair

Nederlanders zochten in 2018 veel minder dan in voorgaande jaren naar last-minute vakanties in de zomer. Het mooie weer in Nederland leidde wel tot pieken in de zoekopdrachten naar strand, zee en zonnebrand. Dit blijkt uit Google’s nieuwste Travel Monitor, waarin het online zoekgedrag van Nederlanders is geanalyseerd op het gebied van reizen en vakanties.

Search

Yoni’s reclame-experiment: merkauthenticiteit op de grens van Facebook

Voor een onconventioneel merk dat taboes wil doorbreken, is het soms lastig adverteren. Zeker op een platform als Facebook zijn de grenzen onduidelijk en vaak al gauw bereikt. Samen met tamponbedrijf Yoni gingen we het experiment aan. Wat te doen als juist de merkbeleving wordt ingeperkt? Hoe een uitgesproken en activistisch merk de grenzen opzoekt en de eigen authenticiteit bewaart.

Facebook Advertising

‘Pinterest in april naar de beurs’

Pinterest wordt het volgende bedrijf dat een beursgang voorbereidt. The Wall Street Journal meldt dat het Amerikaanse bedrijf naar de beurs gaat voor een bedrag van minstens 12 miljard dollar.

Search

Facebook officieel vervolgd voor dataschandaal rond Cambridge Analytica

Facebook wordt officieel vervolgd voor het dataschandaal rond Cambridge Analytica eerder dit jaar. Daarbij zijn profielen gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016.

Facebook

Zo ontwikkel je de perfecte contentstrategie voor B2B-leadgeneratie

Leads zijn de basis voor elk bedrijf om te groeien, maar content wordt vaak vergeten of overgeslagen. Wanneer je echter de volgende stap wilt maken met leadgeneratie is het essentieel om contentmarketing in te zetten.

Conversie

2018: een rampjaar voor Facebook

Facebook-topman Mark Zuckerberg moet op 2018 terugkijken als het absolute rampjaar. Dat jaar begon met het Cambridge Analytica schandaal en eindigde met het lek van de privéfoto’s van zo’n 6,8 miljoen gebruikers die mogelijk in handen zijn gekomen van appontwikkelaars op het platform. Intussen haakten belangrijke medewerkers en erger – miljoenen klanten – af. Wat ging er mis?

Facebook

‘Chatbot in Nederland nog niet ingeburgerd’

Ondanks de hooggespannen verwachtingen rondom chatbots, maakt op dit moment slechts 10 procent van de Nederlandse bedrijven gebruik van dit communicatiekanaal. Dat blijkt uit het Customer Contact Radar dat PeterConnects heeft laten uitvoeren.

Customer Service

Ster belooft gericht adverteren zonder profielopbouw

Ster heeft een zolgenoemd No Consent Advertising platform in gebruik genomen, dat is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner ORTEC | adscience en videoadvertentieplatform SpotX. De reclameverkoper voor de publieke omroep kan daarmee een vorm van online adverteren aanbieden waarbij de consument geen onderwerp wordt van profielopbouw of retargeting. Gericht adverteren blijft echter mogelijk.

Online advertising

Dit zijn de 13 trends in marketing automation in 2019

Heb jij ook een chronisch tekort aan tijd? En zoek je dus naar oplossingen om meer marketing impact te hebben in minder tijd? Dan ben je ongetwijfeld geïnteresseerd in de mogelijkheden van marketing automation. Een vakgebied dat enorm in ontwikkeling is. Ik vroeg de martech experts in mijn netwerk naar de belangrijkste marketing automation trends voor 2019 en het resultaat is deze zeer lezenswaardige blogpost.

Marketing automation

Wat kan digital out of home betekenen voor SOS Kinderdorpen?

SOS Kinderdorpen voert in de maand december campagne om meer donateurs te werven. Dit doen zij dit jaar niet alleen op televisie maar voor het eerst ook met behulp van digital out of home.

Programmatic

Golden profile en purpose onmisbaar voor engagement

Verleidelijk als het allernieuwste is, laten we ons geregeld lekker maken door kunstmatige intelligentie. We vergeten hierdoor te kijken naar de eigen strategie en klant. Pas dan is er een ‘golden profile’ samen te stellen, een basisvereiste om zoiets als machine learning te kunnen benutten. De aanpak resulteert in betere interactie. En voor bijvoorbeeld Opel in meer autoverkopen.

Marketing automation

Helft Nederlanders ongemakkelijk met data delen

De helft van de Nederlandse internetgebruikers voelt zich ongemakkelijk met het delen van persoonlijke gegevens in ruil voor gratis diensten.

Privacy

Videoprijzen Hashtag Awards 2018 uitgereikt

Zojuist zijn voor de tweede keer de Hashtag Awards uitgereikt, een prijs die de originele videoproducenten in de schijnwerpers wil zetten.

Video