More stories

GDPR-expert Richard van Schaik: ‘De Nederlandse toezichthouder lijkt een capaciteitsprobleem te hebben’

Op 25 mei 2018 werd de Algemene verordening gegevensbescherming ingevoerd. Vooral bekend als AVG of GDPR. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van GDPR op het media- en reclamevak.

AVG

HubSpot start fonds voor cloudstartups

HubSpot, een platform voor marketing automation, heeft een investeringsfonds opgericht voor cloudstartups. Daarvoor is 30 miljoen dollar beschikbaar.

Marketing automation

Facebook test advertenties in zoekscherm

De advertentiehonger van Facebook lijkt nog altijd niet gestild. Geconfronteerd met een tragere omzetgroei experimenteert Facebook momenteel met advertenties in zijn zoekscherm en in Marketplace, waar gebruikers tweedehands spullen aanbieden.

Facebook Advertising

Uber Rewards – een echt loyaltyprogramma of gediversifieerde customer service?

Uber introduceert een loyaltyprogramma, nadat het een tijdlang niet zo positief in het nieuws is geweest. Denk aan het #deleteuber schandaal in januari 2017, het geheim houden van cyberaanvallen, discriminatie op de werkvloer en de vele andere schandalen. Ook concurrent Lyft kondigde aan rond december van dit jaar een loyaltyprogramma te lanceren. Gaat dit loyaltyprogramma het verschil maken voor Uber?

Customer Loyalty

Bijna 10.000 mensen dienen privacyklacht in bij Autoriteit Persoonsgegevens

Bij 10.000 mensen hebben het afgelopen half jaar een privacyklacht ingediend bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Mensen trekken vooral aan de bel over een schending van hun privacyrechten, als meer gegevens worden uitgevraagd dan noodzakelijk en over het ongewenst doorgeven van hun persoonsgegevens aan derden.

Privacy

Wifi-tellingen in binnensteden stilgelegd

Het bedrijf Locatus is per direct gestopt met wifitracking na een publicatie van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Bezoekers van onder meer Deventer, Zutphen, Apeldoorn, Arnhem, Groningen en Leeuwarden worden niet meer ongevraagd via hun mobiele telefoon gevolgd.

Analytics

Het is tijd om aan de slag te gaan met marketing automation

Op dit moment volgen de technologische mogelijkheden zich zo snel op, dat je het idee hebt altijd achter te lopen. Zelfrijdende auto’s, Virtual Reality en Smart Homes worden sneller werkelijkheid dan je denkt. Terwijl marketinggoeroes de rooskleurige toekomst in automatisering voor je schetsen, is het in de praktijk brengen vaak lastig. Er zijn nog maar weinig bedrijven gestructureerde stappen aan het zetten op het gebied van marketing automation. Want waar begin je?

Marketing automation

Allard Ruyl verlaat BrandDeli voor Talpa Network

Allard Ruyl wordt de nieuwe CEO van Media Solutions, het verkoophuis van Talpa Network. Hij was de oprichter en CEO […]

Online marketing

Albert Heijn bouwt landelijk digitaal schermennetwerk

Albert Heijn bouwt een digitaal schermennetwerk waar de supermarkt zelf maar ook derde partijen hun boodschappen aan shoppers kunnen tonen.

Retail

Exterion Media met impactvoorspeller outdoorreclame

Exterion Media heeft met Memo2 een impactvoorspeller ontwikkeld die adverteerders nauwkeuriger moet vertellen welke impact outdoorreclame voor hen heeft.

Analytics

De nieuwe spelregels van Customer Loyalty

De regels voor consumentenloyaliteit zijn in de afgelopen jaren sterk veranderd. Klanten zijn een stuk veeleisender geworden, gaan zelf actief op zoek naar de beste deal en switchen even makkelijk van baan als van favoriete kledingmerk. Hoe speel je hier anno 2018 op in? Krijn Schuurman gaat hierover in gesprek met Caroline van der Lande (De Buurtboer) en Alwin Snippe (Greetz).

Customer Loyalty

Stekker gaat al in april uit Google Plus

Google gaat zijn sociale netwerk Google Plus al in april sluiten, vier maanden eerder dan gepland, omdat wederom een ernstig lek is ontdekt.

Social

Merken zijn niet toekomstbestendig; 5 technologische ontwikkelingen en hun impact

Zeventig procent van de merken is niet toekomstbestendig. Kunstmatige intelligentie, voice search en spraakbediening (denk aan Siri, Alexa en Google Home), de opkomst van 5G, stuk voor stuk voorbeelden van ontwikkelingen die maken dat merken continu moeten meebewegen met de tijd. Bestuurders en merkeigenaars zijn zich daarvan bewust, maar weten vaak niet hoe ze het merk ook echt future-proof maken én houden.

Strategy

Nederland warm voor ‘bankieren bij Google’

Meer dan de helft van de consumenten vertrouwt een technologiebedrijf meer dan banken in het algemeen. In Nederland, zo blijkt uit nieuw onderzoek, hebben de banken een nipte voorsprong. Mede door hun investeringen het mobiele kanaal.

Customer Experience

Theorie versus praktijk: de ROI van een conversie-optimalisatietraject

Het is lastig om de opbrengst van een conversie-optimalisatietraject goed inzichtelijk te maken. Waarom is dat zo? Zo krijg je inzichtelijk waarom conversie-optimalisatietrajecten lastig te beoordelen zijn, maar vooral op welke nuances je dient te letten als je dat gaat doen.  

Marketing