More stories

Infographic: de kracht van Instagram Stories

Instagram is allang niet meer de app voor tieners. Vooral met Instagram Stories kunnen merken een groot publiek aantrekken. 33 procent van de virtuele verhalen komen van bedrijven. En twintig procent resulteert in directe berichten. De beste tijd om Stories te publiceren is van maandag tot donderdag in de vooravond. Headway Capital zette de tips op een rij.

Social

WPP MediaCom blijft media-inkoopbureau voor Shell

WPP MediaCom blijft het mediainkoopbureau voor Koninklijke Shell. Dat bedrijf spendeert jaarlijks 200 miljoen dollar aan advertenties.

Online advertising

‘Digital nomads maakten in 2017 1,8 miljoen reizen’

Jonge reizigers zijn bereid in de buidel te tasten voor bijzondere excursies. Generatie Z boekt het liefst online maar dan wel direct bij de leverancier. Dit en meer blijkt uit de New Horizons Survey, het vijfjaarlijkse wereldwijde onderzoek van WYSE Travel Confederation naar reizigers onder de dertig.

Aan het onderzoek namen meer dan 57.000 mensen uit 188 landen deel. Deze zes trends komen uit het onderzoek naar voren:

1. Big spenders
Millennials en generatie Z zijn bereid om flink wat geld uit te geven aan beleving. Zevenendertig procent is bereid om de portemonnee te trekken voor bijzondere ervaringen die te maken hebben met eten en drinken. De traditionele luxe items zoals upgrades in het vliegtuig zijn het minst populair onder de jonge doelgroep.

Volgens WYSE ondernemen deze reizigers 26 procent meer activiteiten op hun reisbestemming vergeleken met 2012. Het aanbieden van een unieke beleving lijkt dan ook lucratiever te zijn dan het ontwikkelen van premium diensten als je deze doelgroep wilt aanspreken.

2. Meer informatiebronnen en OTA’s
Het aantal verschillende informatiebronnen dat wordt geraadpleegd voor het boeken van een reis stijgt gestaag: van drie in 2002 naar meer dan tien in 2017. Vrienden en familie zijn nog altijd de meest gebruikte bronnen maar het belang van social media en vergelijkingssites is toegenomen sinds het vorige onderzoek.

Het zal niemand verbazen dat de meeste informatie online wordt verkregen, wat ten koste gaat van face-to-face contact en print. Tien jaar geleden namen reisbureaus 70 procent van de boekingen van jeugdige reizigers op zich, nu zijn het vooral de leveranciers zelf en OTA’s waar wordt geboekt. Die zullen mobile-first moeten worden: driekwart van de respondenten uit de generatie Z hebben minimaal een keer via hun smartphone een boeking gemaakt in 2017.

3. Populairste bestemmingen
De VS blijven de populairste bestemming voor de jonge reizigers, al leveren ze wel wat marktaandeel in. Verder is Australië voor het eerst in tien jaar terug in de top-10. WYSE stelt dat het aandeel reizen van 120 dagen en langer afneemt. Er worden meer kortere trips geboekt. Long-haul bestemmingen die vooral inzetten op langere verblijven voor studie, werkvakanties, au pairs, et cetera worden dus minder relevant voor de doelgroep.

4. Digitale nomaden
Digitale nomaden, die hun werk verrichten terwijl ze op reis zijn, maken geen groot deel uit van de respondenten: 0,6 procent kwalificeert zichzelf als digitale nomade. Dat lijkt weinig maar komt neer op 1,8 miljoen reizen.
De digitale nomaden zoeken accommodaties met name via Airbnb (56 procent). Ze boeken hun vliegreizen online (85 procent) en gebruiken daarnaast vaak OTA’s om een verblijf te regelen (55 procent). Locaties waar je kunt werken en snelle wifi zijn de ingrediënten waarmee je deze subgroep blij maakt.

5. Drie sleutels tot geluk
Er zijn drie factoren die bepalen of millennial- en generatie Z-reizigers blij worden van hun reis: de bestmeming, duur van de reis en activiteiten.
Hoe meer activiteiten en belevingen mensen meemaken tijdens hun reis, des te gelukkiger zijn ze. Reizen naar Mexico, Japan, Indonesië en Peru scoren het hoogst.

6. Generatie Z is de toekomst
Gen Z is de grootste groep consumenten in 2020. Ze boeken online, maar liever direct bij de leverancier en niet zozeer bij OTA’s en third party websites. Generatie Z is socialer dan de millennials en wil contact en interactie met de locals. De focus op activiteiten biedt reisorganisaties kansen om deze doelgroep aan te spreken, liefst via social media.

Customer Engagement

Salesforce’ data-investering: stap naar automatisering voor massa

Salesforce’ overname van Datorama zorgt voor meer dan alleen betere data-analyses. Misschien wel belangrijker is de potentiële impact op de marketing automation.

Marketing automation

Musical.ly wordt TikTok: gebruikers boos

Social-app Musical.ly gaat voortaan door het leven als TikTok en daar zijn de tieners die het gebruiken niet bepaald blij […]

Social

IAB Nederland viert 20-jarig bestaan

IAB Nederland viert op 4 september zijn 20-jarig bestaan in het Amsterdamse DeLaMar Theater. Tijdens het verjaardagsfeest wil de branche-organisatie zijn leden in één dagdeel bijpraten over de ontwikkelingen binnen de digitale marketing innovaties in Nederland.

Online advertising

Hoe groot is het belang van muziek en geluid in online video?

Muziek en geluid in televisiereclames en online video’s verbetert of verhoogt de merkconsistentie, betrokkenheid, herinnering en differentiatie. Muziek is een ‘trigger’ voor verschillende soorten van emotionele activiteit in onze hersenen. Omdat emotie een belangrijke rol speelt in communicatie en reclame kan het combineren van de juiste muziek aan een merk heel effectief zijn. Hoe verrijk je video met muziek en geluid? 

Video
Premium

ROQUIN en Netcreators bundelen krachten

De digitale bureaus ROQUIN uit Nijmegen en Netcreators uit Arnhem gaan verder onder één dak. Ze betrekken een ‘inspirerend kantoorpand’ aan de Nieuwe Marktstraat in Nijmegen.

Digital Agencies

TU Delft en Universiteit Leiden doen onderzoek naar discussies op Twitter

Een interdisciplinair team van onderzoekers van de Universiteit Leiden, Syracuse University, Bocconi University en TU Delft heeft een beurs van Twitter ontvangen om tools te ontwikkelen waarmee bepaald online gedrag kan worden geïdentificeerd.

Twitter/X
Premium

Aruba kiest voor Dept als digital marketing partner

Aruba heeft Dept benoemd tot digital marketing partner om de algehele country marketing te optimaliseren. Door middel van SEO en creatieve campagnes werken Dept en Aruba samen aan het verbeteren van  de naamsbekendheid van om zo meer toeristen te trekken.

Digital Agencies

HERE levert kaartinformatie aan Locomizer

Technologiebedrijf Locomizer, gespecialiseerd in patroonherkenning in datastromen in stedelijke gebieden, integreert kaart- en POI-informatie van HERE.

Strategy

ACM gaat strijd aan met oneerlijke praktijken via telefonische werving

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet een forse toename van het aantal meldingen over oneerlijke praktijken via telefonische werving. Consumenten worden gebeld met een zogenaamd aanbod voor vakanties, cashback- en andere kortingsacties of prijsvragen, en zitten daar dan vaak aan vast.

Legal

PostNL-campagne: performance door marketing te bedrijven

Performance-gedreven adverteerders schieten soms door in de aandacht voor bijbehorende ‘cost per action’-KPI in hun spreadsheet. Daarmee verliezen ze uit het oog waar het in marketing om draait: een boodschap overbrengen. Bij PostNL is die aandacht in kleine stappen succesvol verlegd. Met een andere koers leveren minder impressies op display advertising juist een meer gevalideerde bijdrage aan de verkoop. Engagement draagt zichtbaar bij aan een hogere omzet.

Programmatic

Dit zijn de nieuwe features van Display & Video 360

Iedereen die voorheen in DoubleClick werkte werd afgelopen week wakker in de wondere wereld van het Display & Video 360. Een vernieuwde interface met als doel meer synergie tussen verschillende disciplines van online marketing. Zo kun je bijvoorbeeld direct vanuit Display & Video 360 schakelen naar Analytics 360 en Google Tagmanager 360. Wat zijn de nieuwe features en hoe zet je ze in?

Online advertising

Verzet groeit tegen privacy-instellingen Apples Safari

De privacy-instellingen van de nieuwe versie van Apples browser Safari die in september uitkomt, zijn een doorn in het oog van adverteerders. The American Association of Advertising Agencies, American Advertising Federation, Association of National Advertisers, Interactive Advertising Bureau en Network Advertising Initiative waarschuwen dat de maatregelen schadelijk zijn voor online adverteren.

Privacy