More stories

Bureau MeMo² en de Vrije Universiteit (VU) delen data

Bureau MeMo² en de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam gaan onderzoeksdata delen. In de komende maanden zullen elf Masterstudenten communicatiewetenschappen afstuderen op de gegevens die MeMo² heeft verzameld met haar onderzoek naar de effectiviteit van (online) radio campagnes.

Analytics

Steven Van Belleghem aandeelhouder Hello Customer

Hello Customer, de Gentse startup rond klantentevredenheid, breidt zijn raad van bestuur uit met Rik Vera en Steven Van Belleghem van Nexxworks. Van Belleghem wordt ook aandeelhouder.

Customer Experience

Heineken en UberEATS bij Digital Marketing Live!

Met Biertegoed heeft Heineken naar eigen zeggen een uniek concept gelanceerd: de app speelt een cruciale rol bij de strategie om mensen naar het café te krijgen. De app maakt het eenvoudiger om vaker met vrienden een biertje te drinken, een rondje te geven en nieuwe kroegen te ontdekken. Tim Visser laat tijdens Emerce Marketing Live zien hoe Heineken een brug slaat tussen horeca en retail.

Online marketing

Acquisitiekosten iOS hoger

Marketeers moeten steeds meer geld uitgeven om klanten te werven via iOS, bijvoorbeeld voor in-app aankopen. De kosten zijn in maart met 46 procent gestegen, zegt Fiksu DSP. Voor Android gingen die kosten juist fors omlaag.

Online marketing

Reclamecode Social Media: ‘Travel vloggers moeten sponsor noemen’

Bij meer dan driekwart van de vlogs is het onduidelijk dat er reclame wordt gemaakt, blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media. Dit terwijl er al sinds 2014 een Reclamecode Social Media van kracht is. Wat moeten travel vloggers en adverteerders doen om overtredingen te voorkomen?

Travel

Adverteerdersexodus bij GeenStijl na kritische columns

GeenStijl en Dumpert raken mogelijk flink wat adverteerders kwijt. Grolsch, het Wereld Natuur Fonds en de Persgroep, uitgever van onder meer Het Parool en de Volkskrant, trekken zich terug als adverteerder na een oproep om te stoppen met adverteren op sites waar ‘vrouwen virtueel verkracht worden’.

Online advertising

Advertentiemolen Facebook draait stevig door

De advertentiemolen van Facebook lijkt nog altijd niet te haperen. De totale omzet kwam in het eerste kwartaal boven de 8 miljard dollar en daarvan was ruim 3 miljard winst. Mobiel vormt 85 procent van de advertentieomzet, vergeleken met 84 procent vorig kwartaal.

Facebook

Meer handelsmerken met hashtag vastgelegd

Het aantal handelsmerken met een hashtag ervoor is wereldwijd toegenomen met 64 procent, zo blijkt uit onderzoek van CompuMark.

Marketing

Zoektrends in travel: traditionele citytrips blijven populair

In het eerste kwartaal van 2017 zochten Europese reizigers vooral op citytrips. De populairste bestemmingen waren golden oldies Londen, Barcelona, Amsterdam, Rome en Parijs. Dit blijkt uit onderzoek van meetbureau Sojern.

Travel

De toekomst van SEO: data en de menselijke kant van Google

bekende rankingfactoren zoals links, meta titles en anchor texts worden steeds meer aangevuld op basis van data. Google hoeft niet meer de populariteit van een pagina in te schatten, maar beschikt over de daadwerkelijke cijfers over het gedrag van de gebruiker. De branche heeft het er al jaren over, maar met meer inzichten en data wordt het steeds duidelijker: Google hecht meer en meer waarde aan ‘brand’ en de user experience.

Search

‘Hotelsites betalen minder voor meer verkeer bij meta’s en Google’

Hotels die minder afhankelijk willen zijn van online reisagenten (OTA’s) moeten ervoor zorgen dat er meer verkeer naar de eigen website gaat. Maar welk kanaal is daarvoor het meest geschikt? Fastbooking vergelijkt TripAdvisor, Trivago, Google Hotel Ads, HotelsCombined en Google Adwords.

Travel

Facebook gaat misbruik video’s aanpakken

Facebook gaat videopiraterij aanpakken. In de Rights Manager tool is een nieuwe optie gekomen om misbruik te melden en illegale content te blokkeren.

Video

The Edge Initiative overgenomen door Candid Group

Candid Group, dat begin dit jaar nog het Rotterdamse Stroom Mediacommunicatie inlijfde, heeft alweer een aankoop gedaan: ook The Edge Initiative, gespecialiseerd in de geautomatiseerde verkoop van advertenties, wordt onderdeel van de groep.

Oud IAB directeur Govaert Plesman naar Magna

Voormalig directeur Govaert Plesman van het IAB wordt contracting director online bij MAGNA. Hij gaat alle contractonderhandelingen met exploitanten verzorgen.

Online advertising
Premium

‘Google en Facebook beheersen 20 procent van globale advertentiemarkt’

Google en Facebook worden steeds machtiger in advertentieland. Het marktaandeel bedraagt nu al 20 procent, 11 procent meer dan in 2012. Dat blijkt uit Zeniths Top Thirty Global Media Owners, een ranglijst van ’s werelds grootste mediabedrijven gemeten naar advertentieomzet.

Online advertising