More stories

Firefox schoffeert uitgevers en adverteerders in een poging haar nieuwe browser te promoten

Vorige week kwamen de enorme risico’s van incomplete en inconsistente web analytics data door tracking preventie instellingen in browsers en door het toenemende gebruik van adblockers aan het licht. Nog geen week later kan een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan het ‘gevecht’ tussen uitgevers en adverteerders enerzijds en browsers anderzijds. Firefox introduceert op haar blog een functie waarmee gebruikers bewust de data van adverteerders en uitgevers kunnen vervuilen. 

Analytics

Italiaanse boete voor Facebook

Facebook heeft een forse boete van 1 miljoen euro gekregen van de Italiaanse pricacywaakhond voor het misbruik van data door Cambridge Analytica. Dat bedrijf verzamelde persoonlijke data over 87 miljoen gebruikers voor politieke advertenties.

Privacy

Feed-based marketing geeft ultieme relevantie voor de Formule 1-liefhebber

Je weet wie je wil bereiken, waar je deze doelgroep wil bereiken en met welke boodschap. Het lastige is vaak op welk moment deze personen het beste te bereiken zijn. Deze campagne voor Fuel For Fans, onderdeel van Branded Sports Merchandising, combineert deze aspecten. Door middel van feed-based marketing is een campagne gecreëerd waarbij zonder handmatig werk altijd op het juiste moment de doelgroep bereikt wordt met de meest relevante producten.

Conversie

Semantic markup met AI geeft SEO flinke boost

Semantic markup is binnen SEO een onmisbare factor. Soms lees je erover als ‘rich snippets’, dan weer als ‘schema markup’ en dan weer als ‘structured data’. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer: het verrijken van webpagina’s met extra informatie die ‘onder water’ (in de html code) wordt toegevoegd. Zo begrijpen zoekmachines beter en sneller waar je website over gaat. 

Search

Infographic: perceptie gepersonaliseerde advertenties

We zijn inmiddels wel gewend aan gepersonaliseerde advertenties: soms handig, soms reuze irritant. Signs.com ondervroeg 1000 consumenten naar hun ervaringen (volledig onderzoek hier) en die zijn niet allemaal even positief. 54 procent ziet het als een inbreuk op hun privacy. De meeste gepersonaliseerde advertenties zien we trouwens op Facebook en Instagram.

Online advertising

Recruiters verwachten veel van video, VR en AR

Data is power voor de recruitment marketeer. Welke trends vormen de belangrijkste ontwikkelingen binnen recruitment? Elf recruitment marketeers vertellen over hun visie op de toekomst.

Recruitment

T-Mobile: ‘Digital is te duur’

Reclame op internet is verhoudingsgewijs te duur in vergelijking met televisie om een merk op te bouwen, ervaart T-Mobile. De telecomaanbieder kan echter niet om tv heen, noch om online reclame.

Online advertising

Emerce Research publiceert de Nationale CRO Monitor 2019

Emerce Research heeft het eerste grootschalige onderzoek naar conversie-optimalisatie uitgevoerd, gericht op Nederlandse organisaties. Uit de Nationale CRO Monitor blijkt dat CRO een complexe bedrijfstak is, Nederland scoort zelfs maar een krappe voldoende als het gaat om de status van toepassen van CRO. 

Conversie

Centraal Beheer lanceert AI-chatbot

Verzekeraar Centraal Beheer, voorloper met inzet van nieuwigheden in zijn branche, brengt over zes à acht weken onder de naam CeeBee een chatbot uit die werkt op basis van kunstmatige intelligentie.

Customer Service

Dit zijn de winnaars van de Dutch Interactive Awards 2019

Tijdens een wervelende tiende editie van de Dutch Interactive Awards zijn vanavond de beste Nederlandse interactieve cases bekroond. In een volle en bruisende Beurs van Berlage in Amsterdam kregen winnaars zojuist Dutch Interactive Awards uitgereikt door presentator Gerrit Heijkoop.

Marketing

‘Bouwbranche is hard toe aan reputatiemanagement’

De reputatie van bouwbedrijven staat onder druk. Deze week kwam in het nieuws dat veel grote projecten vertraging oplopen of niet doorgaan. Topman Rob van Wingerden van Koninklijke BAM Groep gaat in deze podcast in op hoe bouwbedrijven hun marketing en reputatie op orde kunnen houden en brengen.

Online marketing

United Retail: digitale strategie met focus op lokale campagnes

Een volledig gepersonaliseerde website, met gelokaliseerde advertenties en ook nog dynamische remarketing. Dat waren de wensen van United retail en met die case won het bedrijf een Dutch Search Award. Dit is hun aanpak. 

Search

Advertenties Amazon naar 40 miljard dollar in 2023

Amazon controleert in 2023 8 procent van de markt door digitale advertenties van 520 miljard dollar. Dat is fors meer dan de 294 miljard van dit jaar, denkt Juniper Research.

Native advertising

Hillenaar Outdoor met eerste digitale duo-mast bij Schiphol

Hillenaar Outdoor exploiteert voor het eerst in Nederland een duo van twee digitale reclamemasten, TWINS Schiphol. De dubbelzijdige masten staan langs een druk knooppunt aan de A4 bij Schiphol en worden gezamenlijk aangeboden.

Online marketing

Techniek in dienst van creatieve concepten levert echte interactie en engagement

Hoe kan het dat de mogelijkheden van display advertising niet worden benut? Waarom blijven adverteerders ‘steken’ op de klassieke banner? De belofte van interactie tussen de adverteerder en de potentiële klant wordt onvoldoende ingelost door display advertising. Deze vorm van online advertising beperkt zich voornamelijk tot standaard-IAB-banners, waar interactie enkel bestaat uit de (hoop op een) click.

Online advertising